Smid alt og sejl afstedHar du også en drøm om at smide alt og sejle jorden rundt?

Syv måneder som gast på sejlbåde over Atlanten og Stillehavet blev mit livs rejseeventyr.

Undervejs besøgte jeg paradisøer i Caribien og Polynesien og sejlede uden at se land i ugevis.

Tekst og foto: Michael Ulfus Kjærgaard Redigeret af Where2go

Den 1. december var der ikke en sky på himlen, og bådens sejl lå flade uden vind til at fylde dem ud.

Guide Til Krydstogt: Cruise Verden Rundt

Det blikstille vand fristede jeg og mine to medsejlere til et hovedspring, så mens folk derhjemme støvede julestemningen af, fejrede vi, at vi nu var halvvejs ovre Atlanterhavet. Med reb om livet hoppede vi i vandet og tog en svømmetur på det flere kilometer dybe hav. Jeg var endelig kommet ud på min drømmerejse.

Kryds atkanterhavet

Hovedspring halvvejs ovre Atlanterhavet

Tanken om at styre en sejlbåd gennem meterhøje bølger over de store oceaner har pirret min trang til eventyr siden mine tidlige ungdomsår. Sammen med udsigten til at lægge for anker ved små øer omgivet af azurblåt vand og beboet af stolte polynesiere med kulsorte tatoveringer.

Sejl afsted som kløvedal

En moderne sejlbåd har autopilot, men bør håndstyres!

Men uden kendskab til navigation syntes langturssejlads at være en bedrift eksklusivt for Kløvedaler & co.

En dag tog jeg så beslutningen: min drøm skulle ikke forblive en fjern fremtid, der aldrig blev til nutid. Jeg ville mærke eventyret på min egen krop. Jeg lærte derfor at sejle på Øresund, og i oktober 2013 stod jeg med et duelighedsbevis i hånden.

Læs også: Sådan Vidste Du Ikke At Et Krydstogt Kunne Være

Uden styring i høje bølger

En måned senere var mit midlertidige job forbi, og jeg sad i et fly på vej mod Kap Verde Øerne. Det var med et både tungt og let hjerte at jeg sagde på gensyn til min kæreste, som havde velsignet min rejse med lovning om at møde mig på Galapagos. Men først skulle en båd med et ungt dansk skipper-par være mit selskab over Atlanterhavet, hvor Barbados i Caribien ventede på den anden side, og en tidlig morgen så jeg Afrikas bjerge forsvinde bag os, mens bølgerne blev stadig større og fuglene færre.

De første dage gik med at lære båden at kende og med at vænne mig til en dagligdag begrænset til 35 fod fra stævn til agter. Med et toilet i udu og et bad fyldt op med ekstra udstyr udgjorde to spande med en snor til at hive havvand op bådens henholdsvis toilet og bad.

Bad ombord et sejlskib

Bådens badeværelse på agterdækket

Vores svømmetur på julemånedens første dag gav ny energi til alle ombord, som vi få dage senere skulle få brug for, da kablet mellem styrerattet og roret knækkede. Panikken var kun kortvarig, inden skipper med køligt overblik placerede det medbragte nødror, som vi de kommende fem dage brugte hver en muskel i kroppen på at dreje, samtidig med at bølgerne arbejdede sig op på 3-5 meter.

Tag på sejlerferie

En høj bølge indhenter os

Trætheden var derfor overvældende, da vi en nat kastede anker ved Carlisle Bay på Barbados. Men vi var fremme i Caribiens varme, og fra land kunne vi høre reggaemusik fra barer langs stranden.

Bådskifte i Panama

To dage før juleaften fløj jeg mod øen St. Lucia for at møde et engelsk par, der havde tilbudt mig en køjeplads i deres båd over Stillehavet. Så lang blev vores bekendtskab dog ikke, for allerede i Panama skiftede jeg igen båd. På San Blas-øerne havde jeg mødt et nygift, ungt par fra Schweitz på Jordomsejling. Og de manglede søreme en gast frem til Tahiti.

Udlev din sejlerdrøm i stillehavet

Og derfor er Stillehavet en sejlers drøm

At jeg så hurtigt afmønstrede den engelske båd skyldtes især, at parret viste sig knap så søstærke. Som den eneste ombord uden tendens til søsyge ønskede jeg ikke at stå alene med ansvaret i pressede situationer hele vejen over det store ocean. I sådanne situationer skal man ikke være bange for at springe fra og sig “ja tak” til et bedre tilbud.

21 dage uden at se land

Jeg fyldtes af en kolossal lykkefølelse, da vi en dag med blikstille hav begav os ud på Stillehavet og straks fik selskab af en hval, der sendte os velkomsthilsener ved at slå halefinnen i vandet. Jeg vidste, at dette ocean, der fylder en tredjedel af klodens areal, ville blive det store eventyr, jeg i så mange år havde drømt om at opleve.

Sejlferie til Galapagos

Mød dovne søløver over alt på Galapagos

Efter to ugers stop på Galapagos med enestående naturoplevelser og tiltrængt besøg fra min kæreste, der var fløjet fra Danmark via Ecuador, havde vi turens længste strækning på 3.000 sømil, svarende til 5.500 kilometer, foran os. 21 dage var vi på åbent hav, inden jeg en tidlig morgen skimtede øen Hiva Oa i Fransk Polynesien og kunne råbe de magiske ord “land i sigte!”.

Sejl til Tuamotu-atollerne

Tuamotu-atollerne er det rene paradis

Undervejs havde vi dage med nådeløs sol og nætter med ubeskrivelige stjernehimler spækket med stjerneskud. Andre dage blev vi mødt af meterhøje bølger, kraftig regn og konstant krængning på 35 grader. Aften efter aften sad jeg på fordækket for at nyde de smukkeste solnedgange, og efter en uge var min tidsfornemmelse erstattet af solen og månens bevægelser henover himlen.

Hver aften var der spektakulære solnedgange

Hver aften var der spektakulære solnedgange

Paradisøer og friskfanget fisk

Polynesiens små tropeøer opfyldte alle mine forventninger til en eventyrlig rejse. På de fuldstændig eventyrlige atoller Tuamotu og Suwarrow blev jeg forkælet med hvide sandstrande, legesyge delfiner og fisk i alverdens farver i det krystalklare vand. Her brugte jeg uforglemmelige dage på at snorkle og springe fra båden ned blandt nysgerrige blacktip-hajer.

Svøm med hajer

Det er sjovt at svømme blandt Blacktip- og Whitetip-Revhajer.

Undervejs havde jeg på Tahiti igen skiftet båd frem mod endedestinationen Fiji, denne gang med amerikanske Dennis som skipper. Han var 71 år og havde drømt om oceanerne, siden han var en ung mand.

Det var let at tilgive, at han ikke altid havde helt styr på sejltrim og kurs, for Dennis er en gudsbenådet historiefortæller og fisker, og hver aften ved solnedgang hev vi flere tunfisk og wahoos op af vandet.

Fisk på fjerne kyster

En friskfanget wahoo smager himmelsk

Mellem klodens mindste selvstændige stat, Niue, og den sydlige halvkugles eneste kongerige, den charmerende ø-gruppe Tonga, passerede vi den internationale datolinje, og mistede derved et helt døgn af vores liv. Men jeg havde allerede haft mit livs drømmerejse, så det var en lille pris at betale.

Sådan kommer du afsted

Hvem var afsted?

Michael Ulfus Kjærgaard, 44 år, journalist. Har duelighedsbevis og fire års sejlerfaring.

Hvor gik rejsen til?

Kap Verde, Barbados, St. Lucia, San Blas, Panama, Galapagos, Marguises-øerne, Tuamotu-atollerne, Tahiti, Bora-Bora, Suwarrow, Niue, Tonga, Fiji. I alt 11.500 sømil.

Hvornår forgik rejsen?

November 2013 – juni 2014.

Se alle billederne fra Michaels tur

Smid alt og sejl afsted
 
Smid alt og sejl afsted
San Blas-øerne er smukke som et postkort
 
San Blas-øerne er smukke som et postkort
Udlev din sejlerdrøm i stillehavet
 
Udlev din sejlerdrøm i stillehavet
Hver aften var der spektakulære solnedgange
 
Hver aften var der spektakulære solnedgange
Sejl til Tuamotu-atollerne
 
Sejl til Tuamotu-atollerne
Sejl og se solen danse
 
Sejl og se solen danse
Sejlferie til Galapagos
 
Sejlferie til Galapagos
Fisk på fjerne kyster
 
Fisk på fjerne kyster
Svøm med hajer
 
Svøm med hajer
Tag på sejlerferie
 
Tag på sejlerferie
Bad ombord et sejlskib
 
Bad ombord et sejlskib
Sejl afsted som kløvedal
 
Sejl afsted som kløvedal
Kryds atkanterhavet
 
Kryds atkanterhavet
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Drømmerejsens pris

Køjeplads:

Danske både tager typisk 100-200 kr. pr. nat for en køjeplads.

Jeg betalte 100 kr. pr. nat på den danske båd.

De udenlandske både, jeg sejlede med, forlangte ikke penge for en køjeplads.

Mad:

Det er dyrt at købe mad i Caribien og på Stillehavsøerne.

Jeg betalte ca. 2.500 for for en måneds mad- og dieselforbrug til den danske båd.

Mine udenlandske skippere forlangte 10-15 dollar pr. dag for mad. Vær indstillet på at skulle betale mere.

Sejlerudstyr:

Medbring sejlertøj i off-shore kvalitet – ellers fortryder du, når regnen står ned på en nattevagt. Et sæt koster 4.000-6.000 kr. Redningsvesten skal være mindst 150 N. og koster ca. 1.000 kr. Derudover skal du bruge en pandelampe, en varm trøje, rejseforsikring osv.

Her er 5 Tips Til At Spare Penge På Flybilletten

Hvordan kommer du afsted?

Tusindevis af private sejlbåde krydser hvert år oceanerne, og en stor del af dem medtager gaster i kortere eller længere perioder.

Danske både kan kontaktes gennem Foreningen Til Langturssejladsens Fremme, som koster medlemsskab.

Udenlandske både kan kontaktes gennem bl.a. World Criusing Club, som er gratis at anvende.

Tag en snak med skipper over Skype, hvis I ikke kan mødes ansigt til ansigt, inden du laver en gasteaftale.

Du kan også opsøge bådenes skippere, når de er i havn eller ligger for anker.

Hvad kræver det af dig?

Jeg anbefaler at tage et duelighedsbevis og en portion praktisk sejlerfaring for at kunne reagere rigtigt i pressede situationer. De fleste skippere vil kun have gaster med minimum lidt sejlerfaring ombord.

Du skal med begestring være klar til vagter bag styreroret 3-4 timer ad gangen – også om natten – og naturligvis være indstillet på fysisk arbejde med reb, køkkentjans, rengøring og vedligeholdelse af båden undervejs.

Derudover skal du være social bevidst og udstyret med ægte eventyrlyst.

Hvornår på året kan du sejle?

Man sejler bestemte tidspunkter på de forskellige ruter for at have passatvindene i ryggen og undgå orkansæsonerne.

Turen fra Danmark til De Kanariske Øer eller Kap Verde begynder juni/juli og tager 3-4 mdr.

Turen over Atlanterhavet til Caribien begynder november/december og tager 2-3 uger, retur til Europa begynder marts/april.

Turen fra Panama ud på Stillehavet begynder januar/marts og tager lige så længe, man har tid, penge og lyst.

Hvad spiser man undervejs?

Den første uge er grøntsager, frugt og kartofler stadig frisk. Herefter står menuen på bønner, linser, ris, pasta, cornflakes, tørmælk samt grønt og frugt fra dåse – og naturligvis friskfanget fisk.

Er det farligt at sejle?

Nej, jeg var aldrig bange undervejs, modsat når jeg sidder i en bil. Moderne både er solide og er spækket med navigations- og sikkerhedsudstyr.

About The Author

Related Posts

Leave a Reply

Your email address will not be published.